وبلاگی پر از مطالب جذاب و جالب و آموزنده

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

۰۵
آبان

سلام

دوستان عزیز این مطلب جذاب در مورد سیستم ایمنی بدن از سایت نیوتکس هست که تقدیم شما می کنم :

سیستم ایمنی بدن دقیقا چیست؟

دستگاه ایمنی بدن متشکل از چندین اندام داخلی ، عروق ، بافت ها و مجموعه ی عظیمی از سلول های متنوع است که طراحی شده تا هرگونه تهاجم خارجی به بدن را خنثی کند.

این سیستم به محض شناسایی یک عامل خارجی در بدن ، اعلان هشداری را در کل بدن به صدا در می آورد و به سرعت به جنگ آن عامل می رود. در برخی موارد که حمله خارجی به بیماری منجر می شود ، ما متوجه رخ دادن چیزهایی در بدن مان می شویم ، اما در اغلب موارد این سیستم به گونه ای خطر را دفع می کند که ما حتی متوجه حضور بیگانگان در بدن هم نمی شویم.

یکی از اصلی ترین شگفتی های این سیستم این است که تر و خشک را با هم نمی سوزاند! این به این معنی است که دستگاه دفاعی بدن این قابلیت را دارد که فقط به عوامل آسیب رسان حمله کند و به سلول های خودی کاری نداشته باشد.

ما معمولا سیستم ایمنی را با نام گلبول های سفید یا همان لوکوسیت ها می شناسیم. اما این سلول های کوچک در واقع سربازان خط مقدم هستند و خودشان از جای دیگری دستور می گیرند.

در ساخت سلول های جنگنده ، چندین دستگاه بدن از جمله مغز استخوان ، غده ها و عروق لنفاوی ، طحال ، آپاندیس ، غده تیموس ، لوزه ها ، غده های آدنوئید و … دخیل هستند که همگی در کنار هم و به طور متمرکز با بیماری می جنگند.

پیش از آن که به بررسی اجزاء و نحوه کارکرد سیستم ایمنی بدن بپردازیم ، لازم است عوامل بیماری زا را بهتر بشناسیم.

بیماری از کجا می آید؟

پاتوژن ها یا همان عوامل بیماری زا ، چیز هایی هستند که ورودشان به بدن اعلان هشدار را فعال می کند. این عوامل به دو گروه میکرو ارگانیسم های زنده (همچون باکتری ها) و میکرو ارگانیسم های غیر زنده (همچون ویروس ها و سموم) تقسیم می شوند.

پاتوژن ها به دلیل بسیار کوچک بودنشان ، از راه های بسیاری همچون هوا ، آب ، تماس های بدنی ، اختلاط خون و دیگر مایعات بدنی بین افراد سرایت می کنند.

پاتوژن ها خودشان دارای ترکیبات ریز تری به نام آنتی ژن هستند. آنتی ژن ها مولکول های بزرگی هستند که انواع بسیار گوناگونی دارند و معمولا از جنس پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات و یا اسید نوکلئیک ساخته شده اند.

سیستم هوشمند ایمنی بدن به محض مواجهه با آنتی ژن ها ، اعلان هشدار صادر می کند و سلول های جنگنده یا همان گلبول های سفید را فرا می خواند. به این ترتیب بدن به حالت تدافعی وارد می شود و علائم بیماری ظاهر می شوند.

 

 

واکنش بدن به ورود پاتوژن ها و آغاز جنگ

پس از اینکه بدن ورود بیگانگان را تشخیص داد ، به سرعت دست به کار می شود و اقدامات مرحله به مرحله ای را برای مقابله با بیماری شروع می کند.

 

برای دیدن ادامه مطلب به سایت زیر برید »

منبع

 

  • فریدون آسا