وبلاگی پر از مطالب جذاب و جالب و آموزنده

مناسب ترین روغن خوراکی برای کبد

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۰۸:۴۴ ب.ظ

روغن ماهی به خاطر مزایای زیادی که برای سلامتی انسان دارد مشهور و شناخته شده است اما پژوهش های جدید نشان می دهد که مصرف طولانی مدت روغن ماهی یا روغن آفتابگردان ممکن است خطر کبد چرب را بعدها در زندگی افراد افزایش دهد.

با مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد، محققان دریافتند که مصرف طولانی مدت روغن آفتابگردان یا روغن ماهی می تواند کبد را به گونه ای تغییر دهد که در مقابل استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) آسیب پذیر باشد. استئاتوهپاتیت غیرالکلی یک نوع حاد و جدی از بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

جوزه لوییس استاد فیزیولوژی در دانشگاه گرانادا در اسپانیا و همکارانش اخیرا گزارش یافته های خود را در مجله Nutritional Biochemistry به چاپ رسانده اند. تخمین زده می شود حدود ۲۰ درصد افرادی که در ایالت متحده آمریکا زندگی می کنند و کبد چرب غیر الکلی دارند؛ استئاتوهپاتیت غیرالکلی نیز داشته باشند. این شرایط با افزایش سن به یک موضوع رایج تبدیل می شود.

بیماری استئاتوهپاتیت غیرالکلی بر اساس تجمع چربی در کبد شناخته می شود که با مصرف الکل ایجاد نمی گردد.

التهاب و اسیب به سلول های کبدی جزو نشانه های این بیماری محسوب می گردد. آسیب به کبد که در استئاتوهپاتیت غیرالکلی دیده می شود می تواند خطر سیروز کبدی و ابتلا به سرطان کبد را در فرد افزایش دهد.

برخی از فاکتورهای خطر کلیدی برای استئاتوهپاتیت غیرالکلی در برگیرنده اضافه وزن داشتن و چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع ۲ است که معمولا چنین فاکتورهایی با داشتن رژیم غذایی مناسب یا نامناسب تحت تاثیر قرار می گیرند.


مطالعه تاثیر چربی های مربوط به رژیم غذایی بر روی کبد:

مطالعه جدید انجام شده توسط پروفسور لوییس و همکارانش نشان می دهد نوع روغنی که ما در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم می تواند بعدها بر روی کیفیت زندگیمان تاثیر بگذارد.

محققان برای رسیدن به این نتایج، تاثیرات چربی های مختلف موجود در رژیم غذایی را تجزیه و تحلیل کردند. این چربی ها دربرگیرنده روغن حاصل از روغن آفتابگردان، روغن ماهی، روغن زیتون فوق بکر بود.

برای بررسی جزییات، این تیم نگاهی به تاثیر مصرف طولانی مدت هر کدام از این روغن ها انداختند و ساختار آن ها بر روی کبد موش ها و نیز تاثیرشان بر روی فیبروز کبدی، استرس اکسیداتیو و سایر موارد را بررسی کردند.

استرس اکسیداتیو به عنوان عدم تعادل موجود بین رادیکال های ازاد( مولکول هایی هستند که می توانند به سلول های سالم اسیب وارد کنند) و توانایی بدن برای خنثی کردن این مولکول ها و پیشگیری از اثرات مضرشان، شناخته و تعریف می شود. تلومر پایانه هایی در انتهای هر رشته از DNA هستند که از کروموزم های ما محافظت می کنند.

هر چقدر تلومر ما کوتاه تر باشد، خطر آسیب به سلول ها بیشتر می شود. مطالعه انجام شده نشان داد، کاهش در طول تلومر نقش مهمی در پیری سلولی و بیماری های مرتبط با افزایش سن دارد. تلومرهایی که بسیار طولانی هستند هم می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی تلاش کردند نحوه درگیر شدن کبد با روغن های مصرف شده در رژیم غذایی را هم مورد بررسی قرار دهند.


منبع




  • فریدون آسا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی